Problemen bij de patiënt (eID)

Probleem: klassieke problemen met de eID maken dat een patiënt de kaart niet kan gebruiken om het voorschrift op te halen. Denk bv. aan verlies van de eID, een vervallen kaart, een kaart die geblokkeerd is (bijv. na verlies) maar later toch opnieuw gebruikt wordt… Als een eID geblokkeerd (om welke reden dan ook), vervallen of ongeldig is, kan die niet gebruikt worden in de apotheek.

Oplossing: sinds 2003 is het wettelijk verplicht om vanaf de leeftijd van 15 jaar steeds een geldige eID bij zicht te hebben. Er is blijvend nood aan een sensibilisatie van burgers over het gebruik van de eID en de noodzaak om steeds een geldige eID bij te hebben.

Voorschrijver: als de voorschrijver bij de inlezing van de eID vaststelt dat de kaart niet geldig meer is, is het advies om níet uit te gaan van het gedematerialiseerd voorschrift. Dat betekent dat de voorschrijver voorlopig nog een bewijs van elektronisch voorschrift dient mee te geven op papier (print) of op zijn minst de RID-code.

Apotheker: als een patiënt zich aandient met een ongeldige eID-kaart, raden we de apotheker volgende stappen aan:

o   Als er wel nog een (werkende) geldige therapeutische relatie bestaat is aflevering op basis van het rijksregisternummer mogelijk.

Als  er geen geldige therapeutische relatie meer bestaat: 

- Een RID-code vragen aan de voorschrijver.

- Indien dat niet mogelijk is, dient de patiënt een papieren bewijs van elektronisch voorschrift te vragen aan de arts.



Terug naar de cursus

Laatste wijziging: maandag, 22 november 2021, 14:27 PM